Divatszemüveg forradalom a 2012-es években: menő lett az SZTK-s szemüveg?

Bevallom, unalmamban sokszor böngészem azt a bizonyos gyakran ismételt kérdések oldalt, amely majd húsz éve létezik és szórakoztatja a népet. Itt futottam bele egy nagyon érdekes témába, amely tíz éve foglalkoztatta az embereket. Rögtön megrohantak az emlékek. Nekem is volt egy barátnőm, akiket az elsők között csavart az ujjai köré a divatszemüveg. A barátnőm (vagyis volt barátnőm, már nem beszélünk) mindenáron leakarta magáról vetkőzni a vidéki lány imázst, s nagyvárosinak tűnni, s ehhez hozzátartozott a divat is. Korábban – a szüleim fiatalkorában – ciki volt a szódás szemüveg. Valamilyen oknál fogva ez a 2012-es években megváltozott. Eleinte én sem fogadtam túl nagy lelkesedéssel, hogy hirtelen mindenki intellektuálisnak akar látszani, miközben a fejében egy aszalt szilva lötyögött, de idővel finomodott a véleményem. Sőt, mostanra támogatom is. A szemüveget én gyerekként nagyon cikinek éreztem. Nem divatból hordtam, hanem látáskorrekció céljából. Kevés dolgot szerettem kevésbé, mert csúfoltak miatta. Viszont, mióta a divatszemüveg megjelent a peronon, azóta ez alább hagyott. Ma már lehetetlen megmondani, hogy ki miért hord szemüveget, s ez tök pozitív. Bárcsak már akkor elkezdődött volna, amikor gyerek voltam.

divatszmüveg-pic4

Divatszemüveg: kincs, ami nincs

2012-ben nagyon nehéz volt divatszemüveghez jutni, mert akkoriban még nem kapták fel a márkák, az optikák meg hallani sem akartak róla. Sokan kivették a lencséket a keretből, és úgy viselték. Ez főleg vidéken – ahol még annyi esély sem volt arra, hogy ilyet találjon a boltban az ember – terjedt el ez a trükk. Ami persze csak tovább fokozta a divattagadók ellenszenvét. Szerencsére a divatszemüveg túlélte a megpróbáltatásokat, s ma már bárhol lehet ilyet kapni. Sőt, már nem csak a fast fashion márkák, de nagy nevek is kínálnak dioptria nélküli szemüvegeket.

Divatszemüveg a csúcson

Bevallom, nekem is volt SZTK-s jellegű szemüvegem. És szerencsére jól állt. Sokakkal ellentétben nekem dioptriás jutott, de ezt senki sem hitte el nekem, amíg fel nem próbálta. Történt egyfajta megbélyegzés néhány ember részéről. Dioptriás vagy sem – a fazonba is beletudtak kötni az emberek. Tehát ezen a ponton (úgy 2015 környékén), még nem következett be az a széleskorú elfogadottság, nyitottság, amiről már ejtettem pár szót. Szükség volt még egy-két évre a nagy változásokhoz.

A minőség terén hatalmas ugrás következett be: ezekben a szemüvegekben nullás lencsék vannak, de már nem akármilyenek. Víztisztaságuk ellenére komoly UV-szűrő bevonattal rendelkeznek, így amellett, hogy jól állnak embereknek, még védik is viselőjük szemeit. Afféle napszemüvegként viselhetők, de erre a kijelentésre sokan ráharapnának. Minden esetre a választék már nem csak a vastagkeretes szóda szemüvegekre terjedt ki, hanem bármelyik fazonra. Ezek közül pedig valamennyi divatos is manapság, úgyhogy megtaláljuk azt, amelyik jól is áll nekünk. Anno a lányok egyöntetűen viselték az SZTK-s változatot, s legtöbbjük elég viccesen nézett ki. Most már ettől nem kell senkinek félnie. Bátran válogathat a vékony, vastag, kerek, szögletes, extrém, fém, műanyag keretek között. Online optikák, mint az eOptika divatszemüveg kínálata is nagyon széles. A vásárlás pedig kényelmes, hiszen csak pár kattintás. Ehhez persze nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, mi áll nekünk jól. Az optikában vásárolt keretek általában garanciások, ami egy nagyon hasznos tulajdonságuk. A gyártók hosszútávra tervezik őket, s nem csak egy nyárra.

divatszmüveg-pic5

Divatszemüveg, van értelme?

Kell, hogy értelme legyen? Szerintem nem. Ahogy az elején írtam, eleinte én is szkeptikusan fogadtam ez a hype-ot, de idővel beszippantott. Ha nem kellene egyébként is szemüveget viselnem, talán én is beruháznék egyre. Ideje lenne végleg lebontani a szemüveg körüli tévhiteket és ellenszenvet, s ehhez a legjobb eszközök egyike a divat. A szemüveg öltöztet – így vagy úgy.