Haszongépjármű bérlet definiálása

Akkor ezt a fogalmat csupaszítsuk is le, mert szerintem nem egy nőtársam áll teljesen értetlenül, hogy akkor most ez melyik nagykerekes bigyó is? Haszongépjármű minden olyan közúti jármű, ami rendszeres áru vagy személyfuvarozásra használnak, tehát „hasznot hajt”, hogy úgy mondjuk. Így a haszongépjármű bérlet is mindezen járműfélék lízingelését foglalja magába. Az igazi kérdés nem is az, hogy mi ez, hanem, hogy miért is jó, kinek jó: Hiszen ha már olyan rendszeresen szükségem van rá, valószínűleg ebből élek, tehát jobb és olcsóbb volna, ha a sajátomat használnám? Hiszen minden ember saját lakásban akar élni, saját kocsit akar, miért lenne jó a haszongépjármű bérlet ahelyett, hogy saját járműparkom legyen? Meglepő lehet, de számos ok van, ami miatt ez nem mindenkinek éri meg. Nézzük is meg, melyek azok!

A haszongépjármű bérlet működése

Azt hiszem, nem fogunk nagy titkot elárulni azzal, hogy a haszongépjármű bérlet nagyon sokban hasonló egy többek által ismert személyautó bérléshez. Elvégre kocsit azért a lakosság nagyobb része kölcsönzött már életében, mint mondjuk vállalkozott volna kamion bérlésre. Viszont ahhoz sem kell címeres díszdoktori, hogy lássuk, azért ez annál kicsit összetettebb, tehát bonyolultabb lesz maga a folyamat is. Sok mindennek kell stimmelnie. Persze a haszongépjármű bérletnél is nézzük meg, hogy akkor most tele tank vagy nem tele tank, meg minden sérülés fel van-e jegyezve és persze elvárhatjuk, hogy a bérbeadónk a jármű műszakiztatásával, forgalomba helyezésének minden feltételével már elboldogult. De azért a haszongépjármű haszon részére is fordítsunk figyelmet. Egyfelől egy platós kisteherautó bérlés nem ugyanaz, mint a hűtőautó lízing. Mindkettőnek vannak sajátosságai, amiket szintén meg kell szakérteni. Billen-e, hűt-e, megfelelnek-e ezek a technológiák az én céljaimra, nem tesz-e kárt az áruban vagy az áru a járműben, van-e megfelelő engedélyem a szállításra. Van-e hovatovább úthasználati díj, mert az autópálya matricát nem a bérbeadó fogja elintézni, vagy a behajtási engedélyt az építési területre. És persze abban is különbözik a haszongépjármű bérlet a szimpla autóbérléstől, hogy alkalmasint hosszabb távra szól. És a használatba vétel nem egyenlő azzal, hogy fel le furikázunk. A használat azzal egyenlő, hogy telehányjuk sóderrel, tűzifával, költöztetéskor mindenféle fajta bútorral és anyaggal. Sokkal nagyobb az igénybevétel, gyakran hosszabb is a bérlési idő. Ezért jól meg kell nézni, mit is írunk alá.

Előnyök a haszongépjármű bérlet használata során

A fentiekből talán már lehetett kapiskálni, hogy a haszongépjármű bérlet számos olyan terhet levesz az ember válláról, amit nem lehetetlen kézben tartani vagy elvégezni, de nyűg. Olyan cégnek, vállalkozásnak, aki nem akar külön embert terhelni vele, aki még kicsiben gondolkodik, vagy netán szezonális, pont ezért ideális lehetőség a tartós haszongépjármű bérlet. De mondjunk is rögtön példát.

Egy kisteherautó lízing praktikus lehet, amikor a fuvarozási vállalatomnak hirtelen sok projekt jött be és a saját egyszem járművemmel nem tudok egyszerre két helyen lenni. Mert vannak azok a helyzetek, ahol nem szeretnénk visszamondani a megbízást, még akkor sem, ha ezáltal csökken a bevételünk az ügyön, egyszerűen azért, mert a jövőben így még érkezhet onnan projekt, ha jó benyomást keltettünk. Úgyszint okunk lehet a bérlésre, ha hirtelen olyan feladatba ütközünk, amire a mi járművünk nem alkalmas. Nem elég nagy, nem billenős. Ilyenkor a kishaszongépjármű tartós bérlet jól jön. De ugyanez igaz szezonális bizniszek esetén. Ha mondjuk esküvőkre szállítunk, akkor télen uborkaszezon van. Ha van is saját járművünk, nem sok örömünk lesz benne, mert a fenntartása többe kerül, mint amennyi bevételünk lesz. Akkor mi legyen? Csak azért kezdjünk teljesen más profilú munkákat elvállalni vele, hogy ne heverjen parlagon? Ez is egy megoldás, de azt is lehet, hogy eleve csak a főszezonra bérlünk egyet.

A haszongépjármű bérlet legnagyobb előnye talán az, hogy nem nekünk kell fenntartani a járművet. Persze, ha hosszasan van a használatunkban, nyilván oda kell figyelnünk rá, fújatni a kereket, néha szervízelni – általában magánál a bérbeadónál – sofőrt intézni, kitakarítani, de azért mégsem a mi vállunkat nyomja a műszakiztatás. Márpedig ezeknek a járműveknek nem olyan sétagalopp a levizsgáztatása. Emellett, ha lerobban, nem működik, a bérbeadó jobb esetben azonnal tud pótlást biztosítani a járműparkból. Mivel többet tart fent, a szervízdíj számára így olcsóbb, mint nekünk egy járműre lenne, valószínűleg saját szerelője és műhelye is van. Még valószínűleg a biztosítást is intézik.

A haszongépjármű bérlet sokaknak megéri

Egy ford transit tartós bérlet tökéletes lehet egy személyfuvarozó számára, mondjuk Ferihegy tájékán, ahol az elutazók egy-egy hétre ott hagyják az autójukat. Ha nem rég vágtunk vállalkozásba jó szolgálatot tehet a haszongépjármű bérlet, hiszen így fokozatosan tudunk beletanulni a dolgokba, a jármű fenntartása körüli bajokra elég lesz akkor ráébrednünk, amikor már a sajátunk árát kitermeltük és meg is vettük. Utána pedig amint úgy tűnik, bővülhetnénk is, kipróbálhatjuk a helyzetet egy bérléssel és ha esetleg mégsem jött be az az irány, nem marad a nyakunkon még egy jármű. Sok haszna van tehát a haszongépjármű bérletnek, ki-ki helyzetétől függően éljen vele!